نگاهی به جنگ و صنعت دست قالی بافان افغان

لطافت هنر فرش در کنارخشونت زندگی تحت سایه جنگ

تاریخ انتشار : 18:45 01-02-1398

 موزه فرش تبریز امروز:

جمگ و زندگی در فرش افغان

 

بافنده این قالی در افغانستان ناشناس است اما تاریخ بافت آن به سال های پس از سال 2001 در کابل می رسد ، پشم آن ریسیده شده است و اکنون در موزه اسکاتلند نگهداری می شود 

 

 

جنگ و درگیری مدت های طولانی است که در تولید هنر نقش داشته است. امروزه هنرمندان زیادی فعالانه با جنگ های معاصر و آسیب های ناشی از آن روبرو هستند. در موزه هنر معاصر اسکاتلند (SMoCA)، این تم ها در نمایشگاه نمایش داده می شوند که مسائل فعلی، جغرافیایی و سیاسی را با قالیبافی کهن قالیچه افغانستان پیوند می دهد. فرش های جنگ افغانستان: هنر مدرن آسیای مرکزی مجموعه ای از حدود 40 فرش  که از دهه 1970 میلادی تا جریان رویدادهای 11 سپتامبر 2001 و تاریخ خشونت آمیز 30 سال گذشته جنگ افغانستان در این موزه اند. 

فرش افغان  در سایه جنگ

تصویر نمایشگاه فرش جنگ افغان در اسکاتلند را نشان می دهد

 

انریکو ماسچلیون و آنه ماری ساوکینز، فرش های جنگ افغانستان را که پیش از این، در موزه هنرهای تزئینی ویلا تراس، میلواکی و موزه هنر بوچا راتون، فلوریدا، سازمان دهی کرده و به نمایش گزارده اند. به این نمایشگاه آورده اند . در نمایش این فرش ها تنش زیبا شناختی فرش در متن و موضوع خشونت جنگ  به شدت  دیده می شود  

در یکی از اتاق های گالری فرش جنگی ، فرش ها به دیوارها آویزان هستند و در اتاق دیگر بر زمین افتاده اند و گاه نقش هایی رنگین سحرامیز و جادویی از فرش های آسیای میانه تزیین گر نمایشگاه شده اند .

جنگ در هنر فرش افغان

قالیچه با بافنده ناشناس  در افغانستان، قالیچه عکاسی (امان الله خان)، تاریخ ناشناخته؛ تاریخ خرید در پیشاور، پاکستان، 1985. پشم ریسیده شده  

در این نمایشگاه . گالری ساده فلزی مکعب با پازل ها و رنگ دیوار آبی کبالت که حملات به اصطلاح "سبز بر روی آبی" که در میان نیروهای افغان و ائتلاف در این کشور اتفاق افتاده است، به ذهن متبادر می کند .

قطعه های این نمایشگاه که همه آنها دارای  بافت غنی است، از مجموعه های خصوصی تهیه شده اند که در بازدید از بازار در کابل، مزار شریف، قلب، و شهرهای پاکستان اسلام آباد و پیشاور تهیه شده است. بافندگان قالیچه که به طور سنتی توسط زنان در افغانستان تولید شده اند ، بطور سنتی ناشناخته اند. اگر چه تاریخ ها قابل تعیین نیستند، به دلیل موضوعی خاص برای رهبران ویژه و حوادث در تاریخ افغانستان، محدوده تاریخی مربوط به آثار وجود دارد. 

 

فرش فغان در سایه جنگ

فرش طاووس و جنگ نمودی دیگر از تاثیر جنگ بر زندگی مردمی است که در طبیعت زندگی کرده اند ، آنجا که نقوش گل و اشکال معنی دار فولکلور می بایست می نشست ، با تانک و ماشین پر شده است  ، فرش بافت 1994 و با پشم کوهی است

 اما در این فرش ها ترکیبات سنتی و زیبایی فرش ها حذف شده اند که با نگاه در آنها تصاویری که در فرش به طور سنتی و معمول ستون های هندسی و گل های رنگی هستند، با تانک های شوروی و ایالات متحده، سلاح، جنگنده های جنگی، موشک ها، هلیکوپتر ها، نقشه های جهانی که نشان دهنده درک جنجالی حضور جغرافیایی افغانستان و پرتره های سیاسی است، جایگزین می شوند. توزیع های تلطیف شده مکانیسم های جنگ فراموش نشدنی هستند. آنها نشان می دهند که عمیقا آسیب های جنگی به روان جمعیت نفوذ کرده است. قالی ها مشاهدات شخصی از اثرات جنگ، اثراتی است که در کل روح افغانستان وارد شده است.  

 

@