توفیق وحیدی آذر

فرش ابریشم دوره شاه عباس صفوی

تاریخ انتشار : 06:59 27-07-1400

موزه فرش تبریز امروز:

فرش پولونز شاه عباس صفوی

فرش ابریشم و نخ فلزی  صفوی به قیمت 3،895،000 پوند در 2 مه 2019 فروخته شد

شاه عباس کبیر یکی از بزرگترین فرمانروایان تاریخ ایران بود. که طول سلطنت او از 1587 تا 1629 ادامه داشت ، او بر عصر طلایی معماری و هنرها ، که به طور خاص قالیبافی را نیز در بر می گرفت ، مدیریت می کرد.

 فرش مهم ابریشم و نخ فلزی  صفوی ، اصفهان ، مرکز ایران ، مربوط به ربع اول قرن هفدهم.  (205 در 141 سانتی متر). به قیمت 3،895،000 پوند در 2 مه 2019 در حراج کریستیز لندن فروخته شد

این فرش کمیاب ، یافته شده در اصفهان ، پایتخت شاه عباس ، در ابتدای قرن هفدهم ، بافت ابریشم گرانبها است که با استفاده وسیع از نخ و روکش طلا و نقره تکمیل شده است. هنگامی که در حراج هنر جهان اسلام و هند در ماه مه 2019 ارائه شد ، بیش از شش برابر برآورد حداقل خود فروخته شد و رکورد جهانی حراج برای "پولونز" را شکست.

اصطلاح "پولونز" (فرانسوی به معنی لهستانی) برای اولین بار در نمایشگاه جهانی پاریس در سال 1878 در مورد این نوع فرشها  به کار رفت ، جایی که تعدادی از نمونه های متعلق به شاهزاده لادیسلاوس چارتوریسکی لهستان در آن به نمایش گذاشته شد. بسیاری از آنها نشان های شاهزاده را بر روی خود دوخته بودند و بازدیدکنندگان را به این نتیجه اشتباه رساندند که فرش ها واقعاً در لهستان ساخته شده اند . این اشتباه هنوز در بازار و موزه فرش ها جهان ادامه دارد و به این علت عنوان "پولونز" به آنها اتلاق می گردد.

فرش پولونز که برای اولین بار در اواخر دهه 1500 بافته شده است ، در سراسر قرن 17 تولید شد و امروزه حدود 300 نمونه از این فرش باقی مانده است. آنها به دلیل الگوهای زیبا و ترکیب رنگ های هماهنگ خود مشهور هستند.

برادهورست می گوید: "نمونه هایی که باقی مانده اند تا حد زیادی از نظر رنگ محو شده اند و کم رنگ دیده می شوند ." اما وضعیت نگهداری از این فرش ها در این مدت حیرت انگیز است. "

 

   توفیق وحیدی آذر

@