توقف کامل صادرات فرش به علت نبود حمایت و سیاست‌های غلط اقتصادی

صنایع فرش عراق گرفتار عدم حمایت داخلی و سیاست های غلط

تاریخ انتشار : 13:25 20-09-1401

بازار موزه فرش تبریز امروز:

فرش عراقی

دو هفته پیش بود که رسانه‌های عراقی خبری از رئیس اتحادیه صنعتگران عراق درباره آغاز صادرات فرش از این کشور به خارج منتشر کردند.

«عادل عکاب»، رئیس اتحادیه صنعتگران عراق، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که عراق در تولید فرش به خودکفایی رسیده و صادرات آن را آغاز کرده است.

به گزارش «یس عراق» اما روز گذشته، کارگاه فرش دستباف، از ادارات وابسته به وزارت صنایع عراق، از توقف کامل صادرات فرش به علت نبود حمایت و سیاست‌های غلط اقتصادی خبر داد.

«حسین کربول»، مدیر کارگاه فرش دستباف، تأکید کرد که کیفیت فرش عراق بسیار بالاست و فرش‌های دستباف و ماشینی تولید عراق برای مصرف داخلی کفایت می‌کند ضمن آنکه هزاران متر مواد اولیه در انبارها هست که هنوز استفاده نشده.

او تأکید کرد که اغلب تولیدکنندگان فرش دستباف افراد مسن هستند و پرورش ندادن نسل جوان و عدم جذب آنها به این صنعت بر تولید آن تأثیر منفی گذاشته است.

کربول افزود که برخی مشکلات لجستیک مانند نبود برق در کارگاه‌ها و پایین بودن دستمزد نیز باعث شده که این صنعت در عراق نتواند چندان روزآمد باشد.

وی خواستار حمایت وزارت دارایی از صنعتگران و کارگران این بخش شد و افزود که هدف اصلی از حفظ کارگاه‌های فرش دستباف احیای یک میراث و نه تحقق سود است و تأکید کرد که می‌توان در عراق انواع فرش را با کیفیت بهتر از وارداتی و قیمت پایین ساخت اما لازم است از این صنعت حمایت شود تا شهروند عراقی آن را خریداری کند.

او مشکل اصلی کاهش تولید فرش دستباف عراق را نبود بازاریابی مناسب دانست و گفت که فرش‌های وارداتی بیشتری بازاری هستند و کیفیت چندانی ندارند.

کربول درباره صادرات فرش عراق گفت که در دوره‌هایی صادرات محدودی انجام شد اما در نبود حمایت و به علت سیاست‌های غلط حمایت لازم از این صنعت در عراق نشده است.

وی گفت که در سال 2011، به سفارش عتبه مقدس علوی 50 فرش دستباف برای حرم مطهر امیرالمؤمنین(ع) ساخته شد که همه از کیفیت کار راضی بودند و حتی کارشناسان ایرانی هم بسیار پسندیدند و از کارگاه‌های ما بازدید کردند و از امکانات ما غافلگیر شدند.

این در حالی است که پیش از این برخی مقامات ایرانی اعلام کرده بودند که عراق بزرگ‌ترین واردکننده فرش از این کشور است.

@