آذربایجان روی فرش حساب باز کرده است

نمایشگاه "فرش های آذربایجان: گفتگو با طبیعت" در مونته نگرو افتتاح شد

تاریخ انتشار : 20:38 15-06-1403

تبریز امروز:

نمایشگاه "فرش های آذربایجان: گفتگو با طبیعت" در مونته نگرو افتتاح شد
نمایشگاه "فرش آذربایجان: گفتگو با طبیعت" در گالری هنری میودراگ دادو جوریک موزه ملی مونته نگرو افتتاح شد.

این نمایشگاه به بیست و نهمین نشست کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا (COP29) اختصاص دارد که در باکو برگزار می شود. 24 اثر هنری ارزشمند از مجموعه موزه ملی فرش آذربایجان، شامل فرش‌ها، محصولات فرش و طرح‌هایی که فرهنگ غنی، جهان‌بینی، سبک زندگی و سنت‌های مردم آذربایجان از قرن هجدهم تا دوران مدرن را منعکس می‌کنند، به نمایش گذاشته شده است.

در افتتاحیه این نمایشگاه، تامارا ویوویچ، وزیر فرهنگ و رسانه جمهوری مونته نگرو، جاکشا کالاسان، رئیس موزه ملی مونته نگرو، و آمینه ملیکووا، رئیس موزه ملی فرش آذربایجان، به مهمانان خوش آمد گفتند و درباره تعامل آذربایجان و مونته نگرو، همکاری بین دو نهاد و اهمیت نمایشگاه صحبت کردند.

در این نمایشگاه فرش‌های تخت بافته‌ای مانند ورنی و زیلی، فرش‌های پرز مانند آغاجلی، شیخلی، جاییرلی، آلپان و محصولات فرشی مانند چول، هیبه، مفرش و لماگاباغی به نمایش گذاشته می‌شود. این اقلام با ساختار هنری منحصر به فرد، هماهنگی رنگ، ظرافت و الگوهای منحصر به فرد خود متمایز می شوند. نمایشگاه‌هایی که در مراکز بافندگی شیروان، گوبا، باکو، غزاق، قره‌باغ و تبریز تولید می‌شوند، سرشار از عناصر مبهم و تزیینات زئومورفیک و گل‌دار هستند.

فرش‌ها و طرح‌هایی از دوران مدرن که توسط هنرمندان خلق لطیف کریم اف، کمیل علی‌اف و الدار میکائیل‌زاده تألیف شده‌اند نیز جایگاه ویژه‌ای در میان نمونه‌های هنر کاربردی دارد.

این نمایشگاه با حمایت وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان، وزارت فرهنگ و رسانه مونته نگرو، موزه ملی فرش آذربایجان و موزه ملی مونته نگرو برگزار می شود.

 

@